Ghost lover
Amsterdam: Nijgh & Van Ditmar, © 2022
255 p.
9789038807751 (paperback)

Vervelend vrouwelijk verlangen

In de verhalenbundel Ghost lover voert Lisa Taddeo een stoet aan inwisselbare vrouwelijke personages op.

De Amerikaanse schrijfster Lisa Taddeo verraste in 2019 met het uitmuntende Drie vrouwen, met literaire finesse geschreven non-fictie over vrouwelijke seksualiteit. Toen dat boek - waaraan ze acht jaar werkte - uitkwam, lagen de twee volgende al klaar. Vorige zomer verscheen de roman Beest, over de getraumatiseerde Joan, die al op jonge leeftijd leert dat mannen haar zullen gebruiken tenzij zij hén gebruikt. Helaas kon Beest de hooggespannen verwachtingen na haar sensationele debuut niet inlossen. Nu is er de verhalenbundel Ghost lover.

Net als in Drie vrouwen en Beest onderzoekt Taddeo in Ghost lover het vrouwelijk verlangen en de seksuele machtsdynamiek tussen (heteroseksuele) mannen en vrouwen. En dat doet ze opnieuw zonder zelf te oordelen. Ze laat zien hoe anders verlangen ervaren wordt door de smachtende vrouw zelf dan door omstaanders die al te makkelijk oordelen. Zo noteert Taddeo deze treffende observatie: 'Het was gemakkelijker om mensen te vertellen dat je …Lees verder

Een bundel met negen verhalen over het koortsachtige van obsessie, de blindheid van liefde en de manische rouw om verlies. Met vooral vrouwelijke personages vindt de lezer in dit boek onder andere verhalen over een datingdienst, een politieke fondsenwerfavond en de wachtkamer van een ziekenhuis. De stijl varieert in het boek, van staccato tot meer talige zinnen. Trigger waarschuwing voor zelfmoord en verkrachting. Lisa Taddeo (1980) schreef het openbarende non-fictiewerk 'Drie vrouwen', dat meteen op nummer één van de New York Times-bestsellerlijst terechtkwam en wekenlang de bestsellerlijsten over de hele wereld domineerde, en de roman ‘Beest' (2021).