Lapvona
Amsterdam: De Bezige Bij, 2022
350 p.
9789403182711 (paperback)

Welkom in Ottessa Moshfeghs middeleeuwen

Stront speelt de hoofdrol in Ottessa Moshfeghs nihilistische nieuwe roman Lapvona, een middeleeuwse groteske.

Twee afgeslachte kinderen, een handvol dierlijke uitwerpselen en een afgesneden oor. Welkom in Ottessa Moshfeghs middeleeuwen. Nog voordat je twee pagina's ver bent in de nieuwe roman van de schrijfster van de verhalenbundel Heimwee naar een andere wereld en de onverwachte bestseller Mijn jaar van rust en kalmte sta je al kniehoog in het bloed en de modder. De zelfkastijding, de verkrachtingen en het kannibalisme moeten dan nog volgen.

Waar de 41-jarige schrijfster in haar vorige romans doorgaans de psyche van één personage verkende, laat ze de verteller van Lapvona door het bewustzijn van een half dorp dwalen. Er is de herder Jude die meer van zijn lammetjes dan van mensen houdt, er is zijn misvormde zoon Marek, de uit verveling wreedaardige landheer Villiam, de dorpsheks, de dorpspriester, de dorpstimmerman en de dorpsoudste. Meer dan een doelgerichte plot zijn het moedermelk, bloed en andere lichaamssappen die de personages aan elkaar binden. Moshfegh schrij…Lees verder

In het fictieve middeleeuwse dorp Lapvona heeft Marek (13 jaar) het moeilijk als enig kind van de brute schaapherder Jude, die hem niet alleen mishandelt maar hem ook de waarheid niet wil vertellen over de dood van zijn moeder Agate. Zijn steun en toeverlaat is Ina, de vroedvrouw en heks uit het dorp die ook zijn min was toen hij een baby was. Het gaat niet goed met het met het harde hand gevoerde bestuur in het dorp door Lord Villiam, een verre neef van Mareks vader. Maar Mareks leven verandert volkomen als Villiams zoon en opvolger Jacob min-of-meer door zijn toedoen de dood vindt. Op verzoek van Villiam, die vindt dat Marek op hem lijkt, neemt hij Jacobs plaats in. Deze vierde roman van de Amerikaanse auteur, wier tweede ‘Eileen’* werd genomineerd voor Man Booker Prize 2016, is minder sterk dan eerdere romans. Qua sfeer kan het een donkere, ‘gothic novel’ genoemd worden, waarin wel een raak beeld wordt gegeven van een harde, middeleeuwse maatschappij en mensen en situaties erg goed…Lees verder

Over Ottessa Moshfegh

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Larry D. Moore

Ottessa Moshfegh (geboren in Boston op 20 mei 1980) is een Amerikaanse schrijfster.